20 september: Yellowstone NP dag 1 - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Michael Wesseling - WaarBenJij.nu 20 september: Yellowstone NP dag 1 - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Michael Wesseling - WaarBenJij.nu

20 september: Yellowstone NP dag 1

Blijf op de hoogte en volg Michael

21 September 2012 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Beste lezer,

In tegenstelling tot wat ik eerder meldde, hebben we toch internet vandaag. De reden daarvoor is dat we er een dag naast zaten met waar we zouden zijn. Dat betekende dus ook, dat we dachten dat we vandaag een reservering hadden op een bepaalde campground, wat dus niet het geval was. We hebben dus vlug nog even een extra boeking gemaakt op een andere campground. Morgen en overmorgen verblijven we op de Fishing Bridge campground in Yellowstone NP zelf. Daar zullen we dus geen internet hebben. Vandaag zullen we op Grizzly RV Park in West Yellowstone verblijven.

We worden vanochtend weer wakker in een enorm koude camper. Het is vannacht net onder het vriespunt geweest en we hebben geslapen met twee deken, jassen en handdoeken over ons heen. Uiteindelijk was dat wel lekker warm, maar als je eenmaal het bed uitgaat, wordt het toch erg onprettig.

Na het douchen en ontbijt rijden we terug Grand Teton NP in. We rijden nog een stuk door dit park om uiteindelijk uit te komen in Yellowstone NP. De parken lopen letterlijk in elkaar over.

We gaan deze dag de zuidwest kant van het park doen. We gaan eerst even bij het Visitor Center kijken en komen er daar achter dat elke anderhalf uur de Old Faithfull Geiser tot uitbarsting komt. Deze geiser wordt zo genoemd om zijn betrouwbaarheid qua regelmaat van spuiten. Ze kunnen tot bijna op de minuut nauwkeurig voorspellen wanneer hij begint te spuiten.

Vanaf het Visitor Center is het nog bijna een half uur tot drie kwartier rijden om bij de geiser te komen. Het is nu 12.20, en rond 14.00 uur zal hij gaan spuiten. De afstand die we nog moeten afleggen is bijna 20 miles, zo’n 32 km. In het park mag je overigens vrijwel overal 45 miles per uur rijden. Vrij fors, vind ik toch. Wel zijn er veel plaatsen waar de snelheid voor een bepaald stuk verlaagd is. Als je rustig door het park wilt rijden, moet je toch regelmatig even aan de kant voor mensen die ruim boven de 45 willen rijden. Jammer, want juist langs de kant van de weg kun je in de bossen kijken of je wilde dieren ziet. De dieren die veel in het park gespot worden zijn elanden, bizons en beren. Voor de meeste wilde dieren moet je echter of heel vroeg je bed uit, of rond een uur of zeven ’s avonds rondrijden.

Na een half uur rijden komen we bij het Visitor Center van de Old Faithfull Geiser. Er is een enorme parkeerplaats voor wel honderden auto’s. Waarschijnlijk is het ’s zomers veel drukker, maar ook nu is de parkeerplaats aardig bezet, en staan er denk ik een paar honderd auto’s en campers.

We gaan ruim een half uur van te voren al bij de bankjes zitten en we zitten mooi vooraan. Het loopt steeds voller en inderdaad, precies op de tijd die voorspeld is, komt de geiser tot uitbarsting.
Nu moet ik eerlijk zeggen, dat we ons er iets meer van voorgesteld hadden. Natuurlijk is het bijzonder en niet iets alledaags, maar vaak hoor je toch mensen wel ‘ooh’ en ‘aah’ roepen bij iets heel bijzonders. Dat gebeurde nu ook eigenlijk bij niemand. Het is wel mooi om te zien, eerlijk is eerlijk, maar ik heb al eerder gelezen, dat er veel mooiere geisers zijn, alleen zijn die niet zo regelmatig in hun ritme als deze. Vandaar dat deze zo druk bezocht is.

Na een paar minuten is de eruptie voorbij en gaan we een stuk lopen. Rondom de Old Faithfull loopt een grote wandelroute langs alle andere geisers in dit gebied. We moeten alleen even kijken hoe ver ik kan komen, want een wandeling van 5 kilometer of meer kon nog weleens teveel zijn voor mij.

We beginnen de route en komen langs diverse kleine en grotere geisers en poeltjes. Bijna elke geiser blaast constant wel stoom uit, en op de bordjes die erbij staan staat wanneer en hoe vaak ze ongeveer gaan spuiten. Wat ik al vaak heb gelezen is dat je er een geur van rotte eieren kunt waarnemen, door alle gassen die vrijkomen uit de grond. Dat klopt inderdaad helemaal. Yellowstone is een van de plekken op aarde waar de aardkorst heel dun is. Door scheuren in de korst komt het water naar boven, en dat is zo heet omdat hier het magma ook niet zo heel diep onder de grond zit. In principe is Yellowstone één groot vulkanisch gebied en het zou volgens onderzoekers op de planning staan dat er een uitbarsting gaat plaats vinden die een regelrechte ramp voor de wereld zal betekenen, misschien wel net zo heftig als toen de dinosauriërs uitstierven.
We lopen nu door een gebied van enkele tientallen vierkante kilometers waar de ene na de andere geiser en hete bron elkaar opvolgen.

Helaas kan ik ze niet allemaal bekijken. Wel merk je dat mensen veelal het gebaande grote pad blijven volgen, en niet de kleinere paden die ervan afwijken, maar wel begaanbaar en toegestaan zijn om te betreden. Zo kwamen wij bij een geiser, de Solitary Geyser, waar we nog maar één ander paar zijn tegengekomen in twintig minuten tijd. Terwijl er verder in het andere gebied werkelijk honderden mensen lopen.

Na een flink stuk lopen kan ik inderdaad niet meer verder en gaan we terug naar de camper. Het is inmiddels rond half vijf, dus we hebben toch zo’n drie uur rond gelopen.

We stappen de camper in en rijden richting West Yellowstone, naar onze campground. Dat is nog ongeveer 25 km. rijden.
Onderweg komen we ons eerste grote dier tegen: er staan veel auto’s stil, en er blijkt een bison de weg over te willen steken. Ik gooi de camper langs de kant, en op nog geen honderd meter van onze camper steekt hij in alle rust de weg over, zich niet drukmakend om de twintig auto’s die om heen staan, en mensen die er foto’s van maken. Erg bijzonder om te zien.
Nog een stuk verderop komen we een hert tegen wat rustig langs de weg staat te grazen. Ook hier gooit weer iedereen z’n auto langs de kant, of midden op de weg, stil. Gelukkig houdt iedereen er ook rekening mee dat dit kan gebeuren. Niemand wordt boos om de opstoppingen maar stapt ook uit en komt ook kijken wat er te zien is. Na een tijdje kijken zien we het hert de rivier inlopen en al wadend door het water oversteken naar de andere kant. Hij loopt op nog geen drie meter van een visser langs die in het water staat te vissen.

Rond een uur of half zeven zij we bij de campground. Nog even een wasje draaien en alle foto’s bekijken.
Waarschijnlijk zullen we nú dus echt twee dagen geen internet meer hebben, misschien meer. De foto’s van vandaag volgen nog. We hebben internet, maar het uploaden lukt niet, omdat de verbinding elke keer verbroken wordt.

Tot de volgende keer!!

• 22 September 2012 - 03:23

Tante Dolly:

Note new E-mail address !!
    Why do you not use the heater in the motorhome ?
    You do not have to be cold . Love you both . Tante Dolly

• 22 September 2012 - 13:19

Amanda:

Wat geweldig dat jullie zoveel beesten hebben gezien.
    De reis ziet er weer mooi uit zeg! Leuk om elke keer wat van jullie te kunnen lezen.
    Enne kunnen jullie bij de volgende keer eens even een foto van al die schoenen die Madelon heeft gekocht plaatsen??? Zijn we erg benieuwd hahahaha
    Jullie nog heel veel plezier!!!

• 23 September 2012 - 14:07

Rene Wesseling:

hoi vakantie gangers ik zie dat jully je zelf best ver maken volgens mij is italie toch wat relexer we zijn afgelopen woensdag terug gekeerd na nog 2 dagen te hebben bij geboekt dus niet in imst geweest op te terug weg wou nog bij boeken maar genayla moest werken kut baas valt niet mee van 27 graden naar 15 graden toch maar emigreren nog een prettige vakantie en we blijven jully volgen gr van ons en gauw tot ziens kunnen we we weer samen drinken