1 oktober: San Francisco & Alcatraz - Reisverslag uit Petaluma, Verenigde Staten van Michael Wesseling - WaarBenJij.nu 1 oktober: San Francisco & Alcatraz - Reisverslag uit Petaluma, Verenigde Staten van Michael Wesseling - WaarBenJij.nu

1 oktober: San Francisco & Alcatraz

Blijf op de hoogte en volg Michael

02 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Petaluma

Beste lezer,

Vandaag onze tweede mogelijkheid om op een goeie manier in San Francisco te geraken. We moeten vandaag echt op tijd er uit want we hebben kaarten gereserveerd voor Alcatraz, en als je die niet op tijd ophaalt, heb je gewoon pech. De boot vertrekt om 11.00 uur en om 10.30 moeten we de kaarten opgehaald hebben.

We gaan er om tien voor zeven uit zodat we om kwart over zeven in de camper zitten. Ik ga uit van files richting San Francisco, en van de mogelijkheid dat we de camper niet in Larkspur kwijt kunnen om met de veerboot te gaan.

Inderdaad komen we flink in de file terecht. Vergeleken met hier zijn de files in Nederland kinderspel, maar het voordeel is dat het hier over het algemeen wel blijft rijden. Wij kunnen de carpoolstrook pakken, want die is bedoeld voor mensen die met twee of meer personen in de auto zitten, en dat scheelt zeker een heel stuk. Soms rijden met 60 m/ph langs een stilstaande file. Iedereen rijdt zo hard op die carpoolstrook dus blijkbaar is het normaal. Toch komen we ook daar uiteindelijk op in de file. We zijn rond half negen in Larkspur, een uur en tien minuten over gereden dus, normaal is een half uur.
We kunnen de camper gelukkig kwijt al is het aantal plaatsen langs de weg wel een stuk minder, er is genoeg ruimte. De volgende veerboot gaat om tien voor half tien, dus lopen we nog even naar de Starbucks die vlak achter de parkeerplaats ligt.

Om tien voor half tien zitten we op een bomvolle boot richting San Francisco. De boottocht duur een half uur en we lopen direct door naar Pier 33, vanaf waar de boten naar Alcatraz vertrekken. We lopen er ongeveer twintig minuten over en het is er een drukte van belang. Inderdaad zijn alle kaarten voor vandaag al verkocht. Dus goed dat we gereserveerd hadden. Het is overigens geen goedkope hobby, want we zijn met z’n tweeen $ 56,- kwijt.
Nadat we de kaartjes hebben opgehaald gaan we in de gigantische rij staan en je wordt langs een ‘verplichte’ fotograaf geleid, waarvan je de foto ( 2 dezelfde ) later mag kopen voor $ 22,-. Andere keer misschien…
Helaas ben ik m’n petje vergeten. Niet heel raar, want zo heel vaak is het niet volledig onbewolkt en warm in San Francisco. Wel vandaag: de temperatuur begint richting de 30 graden te klimmen en we staan volop in de zon. Gelukkig is een deel van de rij overkapt.

De boottocht duurt ongeveer een kwartiertje. Op het eiland staat iemand van de National Park Service klaar die iedereen uitlegt hoe je je gang kunt gaan, je mag namelijk zelf alles bekijken. We bekijken eerst een korte film over de geschiedenis van Alcatraz. Vervolgens doen we de audio-tour: je krijgt een hoofdtelefoon met een apparaatje mee wat het verhaal vertelt, en die is er ook in het Nederlands. We worden door het hele complex gestuurd, komen langs alle cellen, door de bibliotheek, op de luchtplaats en in de eetzaal. Erg leuk om alles te zien maar wel écht enorm druk. Foto’s maken zonder andere mensen erop is zo goed als onmogelijk, toch lukt het ons wel op de luchtplaats. Helaas is de kenmerkende watertoren zoals je die misschien gezien hebt in Escape from Alcatraz, volledig ingepakt omdat deze gerestaureerd wordt.
Om kwart over elf waren we op het eiland, wij nemen de boot van 14.05 terug. Je mag zelf beslissen welke boot je terug neemt namelijk, al kan het zijn dat als je te laat bent, een bepaalde boot vol is en je moet wachten op de volgende.

We komen weer op Pier 33 aan en lopen verder richting Pier 39 waar allemaal shopjes en restaurantjes zitten. We eten wat ‘matigs’ in een pizzeria en lopen vervolgens weer verder langs alle shopjes. Ik koop meteen even een petje met ‘SF’ erop voor $ 6,- zodat m’n hoofd weer beschermd is. Op Alcatraz waren ook wel petjes te koop maar die waren $ 16,-.

We lopen verder over Fisherman’s Wharf en door naar Ghirardeli Square. Vervolgens via een aantal tussenstraatjes door naar Lombard Street waar we het bochtigste straatje nog een keer bewonderen. Tijdens de tour van de KOA, drie jaar geleden, hadden we hem al even vanuit de verte gezien, nu kunnen we hem zelf lopend nog dichterbij bekijken. Het wemelt er van de mede-toeristen, vooral Japanners, die onderaan de straat de naar beneden komende auto’s staan te fotograferen. De klim naar Lombard Street toe was overigens een van de meest steile ‘straatklimmen’ die ik ooit gedaan heb.

Als we hier nog even hebben rondgekeken is het inmiddels richting 17.00 uur. We gaan een bus opzoeken die ons terugbrengt in de richting van het Ferry Building. We willen de boot van 18.20 halen en dat lukt: om 18.00 uur zijn we bij het gebouw.
Nogmaals: de afstanden zijn relatief klein in San Francisco, en het openbaar vervoer is natuurlijk gewoon goedkoop, maar kan werkelijk ‘uren’ duren voor je ergens bent.

De boot zit weer helemaal vol en om 18.50 staan we weer in Larkspur. Om 19.00 uur zitten we in de camper en nu rijden we zonder files terug naar Petaluma waar we om 19.30 weer arriveren.

Laatste nacht op deze camping. Morgen gaan we naar onze laatste campground, dichtbij de camperverhuurder, zodat we daar de camper woensdagochtend kunnen inleveren.

We kunnen helaas nog niet alle foto’s van Alcatraz laten zien omdat we er veel met onze telefoon hebben gemaakt. Die deed het namelijk stukken beter als we ergens binnen zijn, maar die moeten eerst nog naar onze computer verstuurd kunnen worden, en dat gaat niet zo makkelijk met traag internet. Wordt vervolgd…

Tot de volgende keer!

• 02 Oktober 2012 - 20:15

Amanda:

Wat gaaf dat julie op Alcatraz zijn geweest! Lijkt me erg indrukwekkend.
    De dagen gaan nu snel....
    Geniet er nog even van!!!

• 02 Oktober 2012 - 20:16

Rene:

nou kids laatste dagen morgen die camper inleveren heel hoop ik en dan geestelijk voorberijden op een heerlijk vlucht richting huis op dierendag zal aan jully denken extra brokjes hou nog een koffer vrij voor eenlading amerikaans bier dan maar een shirtje minder gr van ons

• 02 Oktober 2012 - 20:23

Rene:

oja piepeltjes koop nog maar even door als jully terug komen is je salaris al gestort ha ha

• 02 Oktober 2012 - 20:50

Paulien En Dick:

wat een belevenis deze reis allemaal he.En indrukwekkend was Alcatraz zeker wel.Veel plezier nog de laatste dagen maar dan zonder camper . Geniet nog maar. Tot ziens op schiphol.

• 02 Oktober 2012 - 22:17

Nico & Sylvia:

Hallo,
    Wat hebben jullie veel gedaan deze vakantie het lijkt er op dat jullie elke keer meer doen geniet nog maar lekker van de laatste dagen want voor je het weet zit het er echt weer op en zijn jullie weer opweg naar het koude kikerlandje.groetjes

• 02 Oktober 2012 - 22:17

Nico & Sylvia:

Hallo,

• 03 Oktober 2012 - 19:11

Rene:

allebij een hele goeie reis terug en heel veel plezier met bassie en adriaan de film in het vliegtuig en madelon ga jij je labels maar vast van de kleren halen in het vliegtuig je weet maar nooit gr van ons en tot gauw hoors ren e en genayla